#1 2008-08-20 18:36:35

$Royal Gallene

http://i38.tinypic.com/14vl3bo.png

12316546
Call me!
Zarejestrowany: 2008-08-20
Posty: 26
Punktów :   -1 
Rasa: Anioł
Profesja: Paladin
Doświadczenie: 100%
Level: 25
Wale z: czerwonych strzał

Zdobyć 10%

Zdobyć 10% doświadczenia musisz wypełnić to i pżesłać mi pw "prywatną wiadomością u gury" masz wiaomości i tam piszesz o to test



1
Co sprawdzaliśmy na Sprawdzianie 2008?
(materiał dla uczniów, rodziców i nauczycieli)
Prezentujemy zadania z arkusza egzaminacyjnego „Jasne jak słońce”. Przy każdym zadaniu
podajemy nazwę sprawdzanego obszaru standardów wymagań egzaminacyjnych i opis
czynności ucznia. Ponadto w zadaniach zamkniętych od 1. do 20. zaznaczyliśmy poprawne
odpowiedzi, a w zadaniach wymagających zapisania rozwiązania zamieściliśmy przykłady
prac ocenionych na maksymalną liczbę punktów.
Za poprawne rozwiązanie zadań od 1. do 20. można było uzyskać po 1 pkt. Przy zadaniach od
21. do 25. liczbę punktów możliwą do zdobycia podajemy w opisie czynności ucznia.
Najlepszym sposobem analizy zamieszczonego materiału jest jego wspólna lektura przez
uczniów i rodziców oraz uczniów i nauczycieli.
Arkusz egzaminacyjny Jasne jak słońce
Tekst do zadań od 1. do 3.
Słońce jest gwiazdą, która świeci już od kilku miliardów lat. To właśnie ono zapewnia
znośne do życia temperatury na naszej planecie. Jego ciepło sprawia, że wody oceanów parują,
by potem przerodzić się w życiodajne deszcze. Dzięki promieniom słonecznym rośliny mogą
rosnąć i zaopatrywać nas w pokarm. Jednym słowem – bez Słońca życie na Ziemi nie byłoby
możliwe. Nie trzeba się jednak martwić, że zgaśnie. Będzie świecić jeszcze przez kolejne
miliardy lat.
Od najdawniejszych czasów Słońce było przez ludzi obserwowane, wykorzystywane
do określania czasu, a nawet czczone jako bóstwo. Prastare miejsca kultu, kamienne kręgi,
budowano najczęściej tak, by miały związek ze wschodem lub zachodem Słońca na początku
wiosny lub lata. Najbardziej znanym spośród zachowanych do dziś jest potężny krąg
Stonehenge w Anglii, zbudowany kilka tysięcy lat temu. Niektórzy uczeni uważają, że mógł
służyć do przewidywania zaćmień Słońca.
Zaćmienie Słońca jest niezwykłym zjawiskiem. Powstaje, gdy Księżyc znajdzie się między
Słońcem a Ziemią. Słońce zostaje wtedy zasłonięte przez Księżyc, którego cień pada na Ziemię.
Podczas całkowitego zaćmienia Księżyc zupełnie zasłania tarczę słoneczną. Wtedy w ciągu
dnia, na krótki czas, zapada ciemność, spada temperatura, a rośliny i zwierzęta reagują tak,
jakby zbliżała się noc. W tym samym miejscu na Ziemi zjawisko całkowitego zaćmienia Słońca
można obserwować przeciętnie tylko raz na kilkaset lat. Częściej występują zaćmienia, podczas
których Księżyc nie zasłania tarczy słonecznej całkowicie. Nazywamy je częściowymi
zaćmieniami Słońca.
Na podstawie: E. Übelacker, Słońce, Wrocław 1992.
Zadania Obszar umiejętności Uczeń:
1. Słońce jest ważne dla Ziemi, ponieważ
A. istnieje już od miliardów lat.
B. dostarcza ciepła i światła.
C. było kiedyś obiektem kultu.
D. można je obserwować.
czytanie przetwarza informacje
zawarte w tekście
popularnonaukowym
2
2. Które zjawiska występują najrzadziej?
A. Całkowite zaćmienia Słońca.
B. Częściowe zaćmienia Słońca.
C. Wschody i zachody Słońca.
D. Astronomiczne zmiany pór roku.
czytanie wnioskuje na podstawie
informacji zawartych w
tekście
popularnonaukowym
3. Całkowite zaćmienie Słońca występuje
wtedy, gdy
A. niebo jest całkowicie zachmurzone.
B. na Ziemi zapada ciemna, głęboka noc.
C. Księżyc zasłania całą tarczę
słoneczną.
D. Ziemia rzuca cień na Słońce.
czytanie odczytuje informację z
tekstu popularnonaukowego
4. W Europie Środkowej można było
obserwować całkowite zaćmienia Słońca
w latach 1706 i 1954. W których to było
wiekach?
A. XIX i XX
B. XVIII i XX
C. XVIII i XIX
D. XVII i XIX
rozumowanie ustala wieki, w których
miały miejsca określone
wydarzenia
Tekst do zadań od 5. do 7.
11 sierpnia 1999 r. w Polsce można było zaobserwować częściowe zaćmienie Słońca. Oto
wyniki obserwacji tego zjawiska w niektórych miastach:
Godzina
Miejsce początku
zaćmienia
środka
zaćmienia
końca
zaćmienia
Część tarczy słonecznej
zakryta podczas środka
zaćmienia
Gdańsk 11.30 12.47 14.04 0,819
Kraków 11.30 12.51 14.12 0,919
Poznań 11.26 12.45 14.04 0,878
Szczecin 11.23 12.41 14.00 0,864
Wałbrzych 11.25 12.45 14.05 0,924
Na podstawie: www.zjawiska.art.pl
5. W środku zaćmienia Słońce było
najbardziej zakryte w
A. Krakowie.
B. Gdańsku.
C. Wałbrzychu.
D. Poznaniu.
czytanie odczytuje miasto, w którym
wystąpiło największe
natężenie zjawiska
6. W Krakowie środek zaćmienia nastąpił
o godzinie
A. 12.51
B. 11.30
C. 14.12
D. 12.45
czytanie odczytuje godzinę środka
zjawiska w podanym
mieście
3
7. Jak długo można było obserwować
zaćmienie Słońca w Poznaniu?
A. 1 godz. i 19 min
B. 1 godz. i 41 min
C. 3 godz. i 22 min
D. 2 godz. i 38 min
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
oblicza czas trwania
zjawiska
Tekst do zadania 8.
Słownik podaje trzy znaczenia słowa słońce:
SŁOŃCE 1. «gwiazda najbliższa Ziemi, centralne ciało Układu Słonecznego» 2. «światło,
blask wysyłane przez to ciało» 3. pieszczotliwie «osoba ukochana lub bardzo lubiana»
8. Jej włosy lśniły w słońcu. W tym
zdaniu użyto słowa słońce w znaczeniu
A. 1. i 2.
B. 2.
C. 3.
D. 2. i 3.
korzystanie z
informacji
wyjaśnia znaczenie użytego
w zdaniu wyrazu na
podstawie artykułu
hasłowego ze słownika
9. Powiedzenie to jasne jak słońce
znaczy, że coś jest
A. mądre.
B. błyszczące.
C. gorące.
D. oczywiste.
czytanie rozumie przenośny sens
powiedzenia
Tekst do zadań od 10. do 13.
Słońce i sosny
Zanim słońce nad wieczorem zajdzie
sosen będzie się czepiało uparcie.
Nie stoczy się za te sosny prędzej
aż nasyci je
czerwienią
jak pędzle.
Ruda farba po pniach
igłach
pocieknie.
Sosny niebo pomalują
jak najpiękniej.
Każdy obłok.
Każdą chmurkę białą.
Będzie niebo rudziało
gorzało.
Zwęgli się na sadze najczarniejsze.
Aż je brzoza
rano
wiechciem liści przetrze.
Joanna Kulmowa
4
10. Wiersz jest poetyckim opisem
A. pożaru w lesie.
B. zaćmienia Słońca.
C. zachodu słońca nad lasem.
D. całego słonecznego dnia.
czytanie interpretuje wiersz –
odczytuje sens (temat)
11. W której zwrotce występuje
porównanie?
A. W pierwszej.
B. W drugiej.
C. W trzeciej.
D. W ostatniej.
czytanie wskazuje zwrotkę, w której
występuje określony środek
stylistyczny – porównanie
12. Przypisanie w wierszu ludzkich
zachowań słońcu oraz drzewom to
A. epitet.
B. porównanie.
C. przenośnia.
D. dźwiękonaśladownictwo
czytanie rozpoznaje cechy przenośni
13. W jakim znaczeniu zostało użyte
słowo wiecheć w ostatniej zwrotce?
A. Pęk.
B. Stos.
C. Sterta.
D. Wianek.
czytanie rozumie z kontekstu
znaczenie użytego w
wierszu słowa
14. Aby wyjaśnić znaczenie słowa
gorzeć, sięgniesz do słownika
A. ortograficznego.
B. języka polskiego.
C. przyrodniczego.
D. terminów literackich.
korzystanie z
informacji
wskazuje słownik, w
którym znajdzie znaczenie
podanego słowa
Tekst do zadania 15.
Kartki z kalendarza
LUTY 2007
1
CZWARTEK
Wschód Słońca 7.17
Zachód Słońca 16.22
MARZEC 2007
1
CZWARTEK
Wschód Słońca 6.23
Zachód Słońca 17.14
15. Dzień 1 marca był dłuższy niż dzień 1
lutego o
A. mniej niż godzinę.
B. więcej niż godzinę, ale mniej niż o
półtorej godziny.
C. więcej niż półtorej godziny, ale mniej
niż o dwie godziny.
D. więcej niż dwie godziny.
rozumowanie porównuje różnice liczb
5
16. We wtorek sprzedano 35 butelek
wody mineralnej, a w środę 3 razy więcej.
Ile łącznie butelek wody sprzedano we
wtorek i środę?
A. 105
B. 73
C. 38
D. 140
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
oblicza wielokrotność danej
liczby
17. Na straganie wystawiono do
sprzedaży 48 plażowych czapek. Przed
południem sprzedano połowę z nich, a po
południu
3
1 pozostałych. Ile czapek
sprzedano po południu?
A. 8
B. 16
C. 24
D. 32
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
oblicza ułamek liczby
18. Wypożyczenie kajaka na pół godziny
kosztuje 2,50 zł. Ile złotych trzeba
zapłacić za wypożyczenie kajaka na 3,5
godziny?
A. 7,50
B. 8,75
C.10
D.17,50
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
oblicza koszt wypożyczenia
sprzętu sportowego na
podstawie ceny
jednostkowej
19. Ewa opalała się na słońcu przez 7
kolejnych dni. Pierwszego dnia opalała
się przez 10 minut, a każdego następnego
o 5 minut dłużej niż w poprzednim dniu.
Ile minut Ewa opalała się siódmego dnia?
A. 40
B. 45
C. 30
D. 35
rozumowanie zwiększa daną liczbę o
wielokrotność innej liczby
20. Gnomon to ustawiony pionowo prosty
pręt, który w słoneczne dni rzuca cień.
Najdokładniej możemy wyznaczyć
kierunek północny, obserwując cień
gnomonu
A. rano.
B. przed południem.
C. w południe.
D. po południu.
rozumowanie rozumie zależność między
kierunkiem cienia a porą
dnia
21. Rysunek pokazuje obserwowaną z
Ziemi pozorną drogę Słońca po niebie
i wysokość Słońca nad widnokręgiem w
różnych porach roku.
Uzupełnij ten rysunek, wpisując w
wykropkowane miejsca nazwy
rozumowanie rozpoznaje porę roku na
podstawie przedstawionych
na rysunku pozornych
dróg Słońca nad
widnokręgiem
[1 punkt]
6
odpowiednich pór roku.
Przykład dobrej pracy
22. W pewnym momencie cień Agaty był
2,5 razy dłuższy niż jej wysokość. Jaką
długość miał jej cień, jeśli Agata ma 164
cm wzrostu? Długość cienia wyraź
w metrach.
Zapisz obliczenia.
Odpowiedź: Cień Agaty miał .............. m
długości.
rozumowanie (2 pkt);
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce (1
pkt)
• ustala sposób obliczenia
długości cienia
[1 punkt]
• oblicza długość cienia
[1 punkt]
• długość cienia wyraża w
metrach
[1 punkt]
Przykłady dobrych prac
Przykład 1.
2,5·164=410 (cm)
410 cm=4,10 m
Odpowiedź: Cień Agaty miał 4,1 m długości.
Przykład 2.
164 cm=1,64 m
2,5·1,64=4,10
Odpowiedź: Cień Agaty miał 4,1 m długości.
lato
zima
wiosna, jesień (wystarczy jedna z tych nazw)
7
Przykład 3.
164:2=82
2·164=328
82+328=410 cm
410 cm=4,10 m
Odpowiedź: Cień Agaty miał 4,1 m długości.
23. Podczas wycieczki w upalny dzień
dzieci przeznaczyły na napoje 42 zł. Kupiły
16 kartoników soku jabłkowego.
Ile najwięcej butelek wody mogły kupić
dzieci za resztę pieniędzy?
Zapisz obliczenia.
Odpowiedź: Dzieci mogły kupić najwięcej
.......................................................... .
rozumowanie (2 pkt);
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
(2 pkt)
• ustala sposób obliczenia
kosztu zakupu na
podstawie ceny
jednostkowej
[1 punkt]
• ustala sposób
wyznaczenia reszty
[1 punkt]
• wyznacza resztę
[1 punkt]
• określa, ile razy jedna
wielkość mieści się w
drugiej
[1 punkt]
Przykłady dobrych prac
Przykład 1.
16·0,89=14,24
42-14,24=27,76
27,76:1,60=17,35
Odpowiedź: Dzieci mogły kupić najwięcej 17 butelek wody.
Przykład 2.
16·0,89=14,24
15·1,60=24
24+14,24=38,24 – 15 butelek
38,24+1,60=39,84 – 16 butelek
39,84+1,60=41,44 zł – 17 butelek
Cennik do zadania 23.
Napój Cena jednostkowa
sok jabłkowy
woda mineralna
0,89 zł / kartonik
1,60 zł / butelka
8
9
Odpowiedź: Dzieci mogły kupić najwięcej 17 butelek wody.
24. Na podstawie mapy napisz
kilkuzdaniową notatkę o przewidywanej
pogodzie dla Polski na jutro.
pisanie (1 pkt);
korzystanie z informacji
(2 pkt)
• pisze na podany temat
kilkuzdaniową
komunikatywną notatkę
[1 punkt]
• korzysta z informacji
znajdujących się na
mapie pogody
[2 punkty]
Przykłady dobrych prac
Przykład 1.
Na północy kraju będzie słonecznie. W środkowej Polsce zachmurzenie
częściowe z większymi przejaśnieniami. Na południu natomiast będą
opady deszczu.
Przykład 2.
Jutro na Pomorzu i Mazurach pogodnie, bezchmurne niebo. W
środkowej części kraju częściowe zachmurzenie z przejaśnieniami. W
górach pochmurno i opady deszczu.
Przykład 3.
Jutro w Polsce pogoda zróżnicowana. Cały dzień słoneczny tylko w
części północnej, im dalej na południe, tym pogoda będzie się bardziej
psuć. I tak w części środkowej chmury na przemian ze słońcem, a opady
deszczu będą na południu.
Warszawa
10
25. Jedyne pod słońcem! Napisz o
miejscu, które jest dla ciebie
wyjątkowe. Wyjaśnij, dlaczego.
Twoje wypracowanie powinno zająć co
najmniej połowę wyznaczonego
miejsca.
pisanie • pisze na temat
[3 punkty]
• dobiera celowo środki
językowe
[1 punkt]
(wypowiedź wyróżnia
bogate słownictwo i żywy,
barwny styl)
• pisze poprawnie pod
względem językowym
[2 punkty]
(0-1 bł. – 2 pkt; 2-3 bł. – 1
pkt; 4 i więcej – 0 pkt)
• przestrzega zasad
ortografii
[2 punkty]
(0-1 bł. – 2 pkt; 2-3 bł. – 1
pkt; 4 i więcej – 0 pkt)
• przestrzega zasad
interpunkcji
[1 punkt]
(dopuszczalne 3 błędy)
Przykłady dobrych prac
Przykład 1.
Jest na świecie wiele pięknych i zachwycających miejsc, ale dla
mnie najważniejszy jest mój dom.
Byłem w wielu innych domach, we wspaniałych miejscach, ale
jednak najlepiej czuję się we własnym, może nie za dużym, ale moim
domu. Nie jest specjalnie bogaty i wygodny. Taki sobie zwyczajny.
Jednak dla mnie najwspanialszy. Jest dla mnie ostoją, ciepłym kątem w
zimowe dni. Pełen wspomnień, pamiątek. W nim czuję się swobodnie,
pewnie i bezpiecznie. Jest dla mnie miejscem, do którego zawsze się
wraca. Oparciem, miejscem odpoczynku, nabrania sił na kolejny dzień.
Dom jest jakby skarbcem wszystkiego, co mam. Moje książki, ubrania,
meble, pamiątki i oczywiście rodzina.
Myślę, że każdy najlepiej się czuje we własnym domu. Każdy też
może potwierdzić, że „wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”. Ja czuję
się w nim lepiej niż gdziekolwiek indziej.
Przykład 2.
11
Najpiękniejszym miejscem, jakie znam, jest plaża w Ustroniu
Morskim. Tam najczęściej spędzam wakacje.
Gdy idę na plażę pod wieczór, widzę rudo-żółtą kulę zanurzającą
się powoli w tafli niebieskiego morza. Żółtawy piasek lekko pieści moje
stopy. Uwielbiam to miejsce.
Duża plaża, mało ludzi, białe mewy. Wysokie wydmy, na których
zgrabnie kołyszą się sosny głaskane przez wiatr. To miejsce po prostu
przyciąga mnie co roku. To mój azyl.
I nie zachęcają mnie zagraniczne kurorty, gorące kraje. Ja nie
chcę tam spędzać wakacji, wolę w Ustroniu, na plaży i w szumiącym,
zimnym Bałtyku.
Nawet jak dorosnę i wyjadę za granicę, co roku będę wracać do
kochanego Ustronia. Do Polski.
Przykład 3.
Moje wyjątkowe miejsce znajduje się w zaczarowanym lesie.
Zbudowałam tam sobie domek, w którym spędzam bardzo dużo czasu.
W nim czuję się swobodnie i bezpiecznie.
W moim domku mam przepiękne okno, przez które mogę
obserwować różne ptaki. Kilka kroków od mojego domku płynie mała
rzeczka. W tej rzeczce płynie krystalicznie czysta woda. Latem często
się w niej kąpię.
Mój lasek jest najpiękniejszym miejscem na świecie. Wiem o nim
tylko ja. To właśnie miejsce jest dla mnie wyjątkowe, jedyne pod
słońcem.
Przykład 4.
Wyjątkowym miejscem jest dom mojej babci. Babcia mieszka
skromnie, ale jest u niej bardzo przytulnie.
Gdy tam przychodzę, odpoczywam w ciszy i serdecznej babcinej
atmosferze. Siadam w wygodnym fotelu, oglądam stare zdjęcia i
pamiątki, słucham, jak babcia opowiada i wspomina.
Ja też opowiadam babci o tym, co u mnie i co w szkole, a potem
babcia robi pyszną herbatę z sokiem i podaje swoje ciasto. Nic na
świecie tak mi nie smakuje jak to ciasto i ta herbata. Bo moja babcia
12
jest wyjątkowa i jej dom jest wyjątkowy. Takie jedyne pod słońcem
miejsce, gdzie czuję się dobrze i bezpiecznie.
Przykład 5.
Moja babcia ma domek na przedmieściach mojego miasta. Na
stryszku jest pokoik mojej cioci. Ciocia mieszkała w nim, gdy chodziła
do szkoły. Potem wyjechała i pokoik używany jest jako gościnny. Ciocia
pozwala mi grzebać w jej skarbach.
Bardzo lubię tam przesiadywać, oglądać jej zdjęcia, książki,
zabawki i przymierzać jej sukienki. Ale najbardziej lubię oglądać jej
rysunki. Ciocia jest artystką. Rysuje ilustracje do bajek dla dzieci.
W szufladach i tekturowym pudle pełno jest starych szkiców. Lubię
ustawiać je w ciągi i układać historyjki. Wydaje mi się wtedy, że
jestem w świecie bajek i fantazji.
Jest to miejsce absolutnie wyjątkowe i nie da się porównać z
innymi.


Zabójca druidów.
Mam nieskończoność gp bo ja admin.
Proszę daj mi http://www.szybko.pun.pl/img/warn_add.gifA niedawaj mihttp://www.szybko.pun.pl/img/warn_minus.gif Proszę.Jeżeli zobacze że ktoś specjalnie mi to robi lub tobie dostaje Bana nie martw się tym

http://r5.fodey.com/1b2c633ab33954be88b8764230b290188.1.gif

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.logistyka09.pun.pl www.zwdomowe.pun.pl www.extreme-world.pun.pl www.tortownica.pun.pl www.chidorigame.pun.pl